SEJARAH ANIMASI
Peter Mark Roget memperkenalkan tentang perpindahan objek pada tahun 1824
Thomas Edison
Thomas Edison juga membuat beberapa analisis tentang gambar yang bergerak.2 tahun kemudian dia membuat animasi dalam format film untuk pertama kalinya dalam tempoh 13 saat.kemudian pada tahun 1928 Walt Disney membuat film animasi pertamannya dengan watak yang cukup popular hingga sekarang ini iaitu Mickey Mouse.
DEFINISI ANIMASI
Animasi berasal dari bahasa Yunani anima, yang berertinya jiwa, hidup. juga bermaksudi memberikan hidup terhadap objek dengan cara menggerakkan objek gambar . Animasi ialah sejenis ilusi optik pergerakan disebabkan kejadian penerusan penglihatan, dan boleh dihasilkan dan didemonstrasi dalam pelbagai cara. Kaedah persembahan animasi yang paling laris ialah sebagai program wayang gambar atau video, namun terdapat cara-cara lain untuk mempersembahkan karya animasi.
JENIS-JENIS ANIMASI
3D animasi adalah persembahan grafik yang
dicapai melalui komputer dan digital generator.grafik alat modern sekarang
norma dalam gerakan gambar, video presentasi format, film-film animasi, iklan
komersial, dan virtual berjalan melalui laman persembahan dan barang. Kita
sekarang menyaksikan grafis 3D animasi dalam berbagai bentuk yang meliputi persembahan
3D, audio visual ilustrasi, dan medis grafis dan banyak
lagi aplikasi.Untuk memahami prinsip 3D dan animasi, penting kita tahu perbezaan
dari animasi 2D tradisional. Aplikasi 3D yang memiliki yang ada pada komputer
dalam melakukan kiraan yang akan membuat grafik yang dihasilkan 2D.Yang diberikan dalam grafik 2D format yang digunakan untuk
virtual dan real time dalam gambar ilustrasi grafks 3D. Grafik 3D menampilkan
gambar ilustrasi perbagai sudut termasuk menembak ke udara di dekat sempurna
membuat ilustrasi yang hampir nyata dalam setiap aspek.ciri ini disebut sebagai
gerakan, yang menyediakan virtual yang
sebenarnya kamera pelacakan mewakili gerakan yang sebenarnya kamera gerakan
menembak.Grafis 3D yang berasal dari idea atau konsep asas
Konsep pembangunan butir-butir yang diperlukan, dan
elemen-elemen reka bentuk grafik dan aliran dalam bentuk papan cerita. Tema dan
pembangunan watak terdiri kerja awal yang dilakukan oleh animator reka bentuk
berasaskan dan set pelan. Penyediaan papan cerita untuk membolehkan generasi
bingkai utama untuk melengkapkan aliran pergerakan seperti dalam papan cerita.Elemen atau watak-watak dalam grafik 3D dipanggil model 3D.
Ini adalah asasnya fail data yang membawa data yang diperlukan untuk mencipta
imej 3D. Sebaliknya, satu proses yang penting dalam penyediaan 3D-grafik
melibatkan memberikan sepadan dengan nilai-nilai pembolehubah mata yang sesuai
di dalam aliran grafik gerakan dalam siri bingkai untuk mencipta animasi urutan
yang diingini.Anda akan perlu untuk memanipulasi corak tekstur peta atau
struktur model 3D. Ia adalah aplikasi yang membenarkan pereka grafik untuk
mengawal dan mengubah warna permukaan tersebar ke seluruh peringkat piksel
asas. Ini dicapai dengan pemetaan bitmap tekstur menghasilkan imej 3D model 3D
yang berada di tempat.Apakah kemahiran asas yang diperlukan dalam grafik 3D dan
kerja-kerja animasi? Jika anda terlibat dalam grafik 3D dan projek animasi, ia
adalah penting bahawa anda mempunyai kemampuan untuk memberi tumpuan kepada
terperinci dan mempunyai kreativiti untuk membuat reka bentuk watak.Satu kerjaya dalam grafik 3D dan animasi yang kedua-dua
menyeronokkan dan mencabar. Menawarkan pelbagai peluang kerjaya dan kemajuan
dalam bidang ini adalah berdasarkan kepada bagaimana anda melaksanakan sebagai
ahli pasukan yang lebih besar. Dengan pelbagai aplikasi untuk pelbagai
kebimbangan dan kepentingan, grafik 3D dan animasi dijangka menjadi salah satu
yang paling mencabar dan kerja-kerja untuk memenuhi pelbagai individu dan
profesional. b. Animasi 3D (3 Dimensi).Pembangunan teknologi komputer dan teknik pembuatan untuk
membuat animasi 3D yang semakin meningkat dan berkembang maju. Animasi 3D
adalah pembangunan animasi 2D. Dengan animasi 3D, watak-watak yang menunjukkan
lebih hidup dan sebenar, rapat sebenar kepada bentuk manusia filem studio menghasilkan rakan-rakan dunia
filem.
FILEM ANIMASI 3D:
GENG:PENGEMBARAAN BERMULA
SEEFOOD
TELEVISYEN ANIMASI 3D:
BOBOIBOY
UPIN & IPIN
Sebagai contoh:kacang,Seefood,GENG:Pengembaraan bermula ,Boboboy,Monsters inc,Ice Age 4,Toy Story dan Upin dan Ipin Semua ia juga dipanggil
Animasi 3D atau CGI (Imejan Komputer Dijanakan),
SOFTWARE ANIMASI 3D
3D Studio Max
Maya
LightWave
Softimage
Cinema 4D
TrueSpace
Animation
Master
Amapi
Strata 3
Rhino
Houdini
Infini-D
Carrara
Canoma
Wings 3D
Motion Builder
Poser
TDI (Thomson
Digital Image)
2D Animasi adalah yang paling biasa dengan kehidupan harian
kita. Juga dipanggil kartun. Kartun Kartun berasal dari perkataan, yang
bermakna gambar comel. Malah, kebanyakan kartun adalah sebuah filem lucu.
Sebagai contoh banyak, kedua-dua di TV dan di pawagam.
Usop Sontorian adalah pertama Malaysia buatan tempatan setengah jam episod kartun siri animasi. Ia disiarkan di RTM1 1996-1998. Ia telah dicipta oleh Ujang dan Kamn Ismail Brigantine Pictures (kini Penerbitan Moy). Kini Kamn Ismail adalah Pengarah Urusan Animasi Quest. Ujang, pencipta watak Usop Sontorian, telah diharamkan untuk menarik mana-mana watak kartun yang serupa dalam rupa kepada Usop Sontorian, selepas pertempuran gagal undang-undang untuk memperoleh hak-hak kepada watak.
USOP SONTORIAN
Usop Sontorian menceritakan kisah kehidupan kampung budak Malaysia Usop b Mat dan kawan-kawan Abu beliau, Dol, Ah Kim, Vellu dan Singh. Usop adalah anak ketiga dalam keluarganya. Beliau mempunyai dua orang tua adik-beradik: kakak, Kak Kiah, dan saudara pengangguran bernama Abang Budin. Cerita ini terletak di Kampung Parit Sonto, tidak jauh dari pekan Ayer Hitam, Johor; maka nama '"Sontorian". Tema siri ini adalah untuk menggalakkan perpaduan dan hubungan harmoni di antara semua kaum di Malaysia.
KELUANG MAN
Keluang Man adalah superhero komedi Malaysia yang berdasarkan kelawar buah (Melayu: keluang). Pakaian dan rupa-Nya adalah berdasarkan Batman pernah popular.siri kartun Keluang Man adalah sangat popular sejak penampilan pertama beliau kembali pada tahun 1999 melalui saluran TV tempatan Malaysia, TV1 (Radio Televisyen Malaysia), bagaimanapun pengeluaran berhenti di suatu tempat di tengah-tengah tahun 2002 atas sebab-sebab yang tidak diketahui; mungkin krisis ekonomi dari pertengahan tahun 1997 untuk 1999.
Siri Keluang Man termasuk beberapa aspek nilai moral dalam setiap episod, menjadikan ia sangat sesuai untuk ditonton oleh seisi keluarga, walaupun beberapa tindakan yang ditunjukkan dalam siri ini adalah agak ganas. Di samping itu, bahasa tipikal Melayu yang digunakan dalam siri ini menjadikan ia menyeronokkan untuk menonton, ditambah Polis sikh bercakap loghat Melayu
bahagian tindakan siri dan membuat ia penuh dengan nasihat dan nilai-nilai moral yang baik.
BOLA KAMPUNG
BROTHER BEAR
TOM & JERRY
Sebagai contoh:usop sontorian,Bola kampung,Keluang Man,Tom and Jerry,Mulan, Brother Bear ,dan Pink Panther,
SOFTWARE ANIMASI 2D
corel RAVE
CreaToon
Moho
Moho
ToonBoom
Autodesk
Animation
Adobe Flash
Adobe
Photoshop
Adobe After Effect
CoRETAS
Animasi Tanah Liat (Clay Animation) Jenis ini yang paling jarang kita dengar diantara jenis lainnya. Padahal teknik animasi ini bukan termasuk teknik baru
seperti pada saat Toy Story membuka era baru animasi 3D. Bahkan, boleh dibilang
nenek moyangnya animasi. Karana animasi pertama dalam bentuk
CIay Animation.
animasi Shaun the Sheep merupakan implementasi Clay Animation
walaupun namanya clay (tanah liat), yang dipakai bukanlah tanah
liat biasa. Animasi ini memakai plasticin,animasi Clay dibuat dengan memakai
rangka khusus untuk merangka tubuhnya, lalu rangka tersebut ditutup dengan
plasficin sesuai bentuk yang ingin dibuat. Bahagian-bahagian tubuh rangka ini,
seperti kepala, tangan, kaki,dibuka dan dipasang lagi. Setelah siap, lalu digambarkan
gerakan per gerakan. gambar tersebut lalu digabungkan menjadi gambar yang bergerak seperti yang kita tonton di filem.
Animasi Clay termasuk salah satu jenis dari Stop-motion picture. Animasi Clay
Pertama dikeluarkan Februari 1908 berjudul, A Sculptors Welsh Rarebit Nightmare.
PROSPEK KERJAYA SEBAGAI JURUANIMASI
Juruanimasi ialah
artis yang mereka berbilang imej bergelar bingkai atau kerangka, dan kerangka
kekunci yang membentuk ilusi pergerakan iaitu animasi apabila dipaparkan dengan
secepatnya. Juruanimasi bekerja dalam pelbagai bidang termasuk filem, televisyen,
permainan video, dan internet. Biasanya, sesuatu kerja animasi memerlukan
kerjasama beberapa orang juruanimasi. Kaedah-kaedah mereka imej atau kerangka
untuk hasil animasi bergantung pada gaya kesenian dan bidang juruanimasi
berkenaan.Artis-artis lain yang menyumbang kepada kartun animasi selain
juruanimasi, termasuk pelukis susun atur (yang mereka latar belakang,
pencahayaan, dan sudut kamera), artis papan cerita (yang melakarkan panel-panel
aksi berdasarkan skrip), dan artis latar (yang melukiskan "suasana").
Lebih-lebih lagi, pelakon suara, pemuzik dan lain-lain lagi diperlukan untuk
memperkayakan lagi hasil animasi.Selain itu kerjaya lain ialah pelukis lukisan watak 2D dan 3D di dalam bidang penyiaran,penerbitan dan pengiklanan,pembinaan perkakasan multimedia,penyunting video dan audio,pereka grafik,animator dan pembantu produksi filem.
apakah kegunaan tetinggap animasi?
ReplyDelete